Jak podnieśliśmy sprzedaż o blisko 50% małą poprawką interfejsu?

Kiedy wprowadzaliśmy nowy panel Brand24, nie zdawaliśmy sobie sprawy jak bardzo diabeł tkwi w szczegółach. Myśleliśmy, że nowa wersja będzie zdecydowanie lepsza od starszego modelu i przyniesie lepszą sprzedaż i konwersje. Skończyło się odwrotnie, nasz nowoczesny, responsywny, atrakcyjny panel przynosił znacznie gorsze wyniki niż ten stworzony 6-7 lat temu. Przynajmniej początkowo.

Stara wersja Brand24 wyglądała tak:

Nowa, odświeżona:

Główny punkt styku nazywa się Mentions / Wzmianki. W nowej wersji chcieliśmy zatem eksponować… wzmianki. Dlatego wykres przenieśliśmy do prawej kolumny filtrów postrzegając go bardziej jako element pomagający w nawigacji niż funkcję analityczną (tego typu funkcje znajdują się u nas w zakładce „Analiza”). Brzmi logicznie prawda?

Niestety jak wspomniałem, tego typu ruch był niewypałem. Okazuje się bowiem, że logika logiką, ale użytkownicy doceniają mix funkcji analitycznych i przegląd wzmianek w jednym miejscu. Wykres jeszcze bardziej podpowiada jedną z głównych wartości Brand24 – możliwość odkrycia źródła wzmożonej dyskusji czy zasięgu marki. Można łatwo wyłapać na wykresie taki skok i szybko zobaczyć co tego dnia się mówiło. To pomaga rozszyfrować skoki ruchu organicznego lub direct, który często obserwujemy w Google Analytics.

W tej sytuacji zbawieniem okazały się dane analityczne z AB testów obu wersji panelu w połączeniu z danymi z narzędzi jak Hotjar i Heap.

Szybko powstała hipoteza podpowiadająca, że winowajcą był przesunięty wykres. Przygotowaliśmy specjalną wersję nowego panelu, aby przetestować tę hipotezę w wersji A vs B.

Poniżej możecie zobaczyć wersję A oraz B.

Na chwilę tworzenia tego wpisu wersja B wygrywa generując 40-50% więcej sprzedaży! Kumacie? Czyli jeśli pozyskujemy koło 200 nowych klientów co miesiąc, to wdrażając nową wersję taki wynik powinien pozwolić na wzrost sprzedaży do blisko 300 nowych klientów. Gigantyczny wpływ. Oczywiście finałowy wynik porównania może być nieco mniej kontrastowy, ale widać już że będą to dziesiątki procent.

Ciekawe jak wiele jest jeszcze tego typu odkryć przed nami… 😉

PS: Ogromny props dla Teamu produktowego (przede wszystkim Product Ownera Karola Kłaczyńskiego i Product Designera Łukasza Siwka) oraz Przemka Lipczyńskiego, czyli naszego Head of Data, który pilotuje nasz data warehouse.


Michał Sadowski

Top Parówa w Brand24 narzędziu monitoringu mediów, z którego korzysta 3000+ klientów z 110 krajów. Mentor w Founder Institute i Startup Weekend.