AI: Pokoleniowa rewolucja i szansa dla biznesu – jak wykorzystujemy w Brand24?

Popularyzacja technologii związanych z AI to pokoleniowa rewolucja, którą można chyba porównać wyłącznie z narodzinami samego Internetu. Nigdy nie byłem pod większym wrażeniem technologii.

Zaadoptowanie się do nowej rzeczywistości to jedno z kluczowych wyzwań na najbliższe miesiące i lata. Umiejętności tworzenia zapytań do narzędzi AI jak chatGPT, czy MidJourney w celu otrzymania najlepszych efektów stanie się jedną z najbardziej rozchwytywanych kompetencji rynku pracy w najbliższych latach. Powstaną programy certyfikacyjne i ekosystem/rynek szkoleń warty miliardy.

To przede wszystkim jednak ogromna szansa dla biznesu, który w oparciu o AI będzie mógł rozwijać się jeszcze szybciej. Wiele osób pyta aktualnie w jaki sposób wykorzystujemy narzędzia jakie daje AI w Brand24. To temat, w którym działamy od lat. Tylko w ostatnich 3 latach zainwestowaliśmy w tego typu technologie 6.4 mln zł.

Kilka kluczowych przestrzeni, w których wykorzystujemy sztuczną inteligencję:

Własny Model AI analizy sentymentu

Od lat inwestujemy bardzo mocno we własny model AI. Pierwszym etapem była rozbudowa algorytmu sentymentu, który jest fundamentem budowania innych funkcji Brand24. W Styczniu 2023 uruchomiliśmy nową wersję modelu, którego skuteczność oznaczania emocji pozytywnych/negatywnych wzrosła z 64/100 na 84/100. To znaczy, że nasz model AI analizy sentymentu jest skuteczniejszy od ChatGPT! Oczywiście ChatGPT jest dużo bardziej wszechstronny niż nasz model wyspecjalizowany w analizie sentymentu, ale nadal cieszy, że coś co budujemy od lat jest tak skuteczne i działa dla ponad 100 języków.

Model AI analizy języka

Jednym z kluczowych aspektów naszej ekspansji zagranicznej jest możliwość automatycznego rozpoznawania języka dla zbieranych wzmianek. Tu z pomocą przychodzi model analizy języka. To ogromna wartość, bo często użytkownicy chcą zawęzić monitoring do wybranego języka. Przykładowo Spotify może chcieć śledzić wzmianki wyłącznie wzmianki wyłącznie w języku szwedzkim. Ten moduł ma duży wpływ na sprzedaż i konwersję pozwalającą sprzedawać ponad 200 nowych abonamentów na miesiąc.

ChatGPT/GPT3 w Insights24

1.5 roku temu uruchomiliśmy nowy produkt zaawansowanych raportów z kluczowymi dla marek wnioskami. Ten produkt przesuwa granicę tego co postrzegamy jako „wnioski”. Ekipa Insights24 potrafi odnajdywać skomplikowane trendy i korelacje w dyskusji na temat marek. Bezcenna wiedza, szczególnie dla największych marek. ChatGPT/GPT3 wspierają proces powstawania raportów. Wspierają poszukiwanie trendów, czy pomagają w budowaniu tekstów i opisów. Szacujemy, że wdrożenie ChatGPT/GPT3 pozwoliło na podniesienie efektywności o 30%.

GPT3 w analizie projektów tworzonych przez użytkowników Brand24

Dwa tygodnie temu wystartował moduł, który znacząco podnosi efektywność działań związanych z moderacją i obsługą tworzonych przez użytkowników projektów. GPT3 wykrywa czy projekty mają np charakter polityczny, z jakimi markami są powiązane, czy nawet dostarcza listę konkurentów dodawanych marek. W przypadku moderacji, po wdrożeniu oszczędzamy 85% czasu jaki nasza Załoga musiała poświęcać na ten proces!

Nowe produkty

Planujemy również nowe produkty, które będą operować na styku danych zbieranych przez Brand24 i możliwości jakie daje API OpenAI. Tworzenie nowych produktów będzie szybsze niż kiedykolwiek. Nie tylko u nas. Myślę, że będziemy obserwować swoistego rodzaju wysyp narzędzi, które w mniejszym lub większym stopniu komunikują się z API modeli podobnych do GPT3.

AI narzędzia, z których korzystamy w Brand24

Rewolucja AI pozwala nie tylko na rozbudowę produktu, czy tworzenie nowych. Jest sporo narzędzi, które możecie wdrożyć w Waszych organizacjach „z dnia na dzień”. Lista narzędzi wykorzystujących AI, na których już dziś działamy w Brand24:

  • Jasper AI – obok Chat GPT wykorzystujemy naprzemiennie we wsparciu content marketingu i bardziej ogólnie w copywritingu (newslettery, ogłoszenia produktowe, itd), na razie dla nieco mniej istotnych treści. Narzędzia pomagają przygotować fragmenty treści, czy szkice na bazie których możemy rozbudować publikację. Podkreślę, że nie chodzi tu o bezrefleksyjne trzaskanie całych artykułów przy pomocy AI. Chodzi o oddanie AI części mniej kreatywnych i bardziej przyziemnych zadań, tak aby mieć więcej czasu na to co ważne.
  • Writesonic – podobne do Jasper AI. Ma też własny odpowiednik ChatGPT, który jest sprytną nakładką na OpenAI. Sprytną, bo potrafi w locie „douczać” odpowiedzi najbardziej świeżymi danymi. Jedną z wad ChatGPT na razie jest uwzględnienie danych wyłącznie do 2021 roku. Writesonic pozwala to obejść, wiec można np poprosić chat o napisanie tekstu o niedawnym wręczeniu nagród Bafta 2023.
  • Intercom – popularne narzędzie marketing automation właśnie uruchomiło komponenty AI przyspieszające wiele procesów związanych z obsługą klienta. Tworzenie krótkich podsumowań długich rozmów z klientem. Półautomatyzacja odpowiedzi na najpopularniejsze pytania. Jest tu naprawdę dużo wartości dla działu obsługi klienta.
  • Compose AI – narzędzie, które przyspiesza odpowiedź na maile. Szczególnie wykorzystujemy do maili, na które wypada grzecznie odpowiedzieć, mimo że nie jesteśmy zainteresowani czyjąś ofertą 🙂
  • Beautiful.ai – to narzędzie prezentacyjne oparte na sztucznej inteligencji, które pomaga w łatwy i estetyczny sposób tworzyć profesjonalne prezentacje. Na razie wykorzystujemy do części wewnętrznych prezentacji, które są piękniejsze i bardziej czytelne niż kiedykolwiek.
  • Grammarly – nieocenione narzędzie do poprawy pisowni anglojęzycznych treści. Od maili, po artykuły. Grammarly przeszło naprawdę daleką drogę. Korzystamy od lat i ich pierwsze wersje były mocno toporne. Dziś to jeden z produktów, z których korzystam najmocniej w codziennej pracy. Swoją drogą, to chyba jedna z największych firm z Ukrainy aktualnie.
  • Betterfeedback – polskie narzędzie, które analizuje rozmowy z klientami i wyciąga z nich trendy i wnioski dla nas. Wnioski produktowe i nie tylko.
  • MidJourney – narzędzie do generowania grafik AI – wykorzystujemy do niektórych artykułów, czy treści związanych z komunikacją z klientem. Do tego artykułu zdjęcie na górze jest stworzone właśnie przez MidJourney po wpisaniu prompta: AI-powered sentiment analysis, futuristic –ar 16:9

To tylko niektóre z wdrożeń związanych z AI w naszej firmie. Rozwijamy również rozwiązania związane z AI w kontekście:

  • wykrywania churnu
  • podsumowania dyskusji – mechanizm tworzenia tekstowych podsumowań tego co działo się z marką w zadanym okresie
  • wykrywanie spamowych domen – mechanizm filtrownaia niechcianych wzmianek
  • rekomendacje wzmianek – mechanizm podpowiedzi wzmianek, które AI określi jako najważniejsze dla konkretnego klienta
  • wnioski AI – mechanizm wyciągania wniosków z danych zbieranych przez Brand24. Przykładowym wnioskiem może być stwierdzenie „W ostatnich 2 miesiącach obserwujemy istotny (45%) wzrost aktywności dyskusji związanych z marką LEGO na serwisie Quora”.
  • AI topic modeling – automatyczny podział dyskusji o marce na kilka kluczowych tematów, które można analizować oddzielnie
  • analiza emocji AI – chcemy rozbudować mechanizm analizy sentymentu. Poza określaniem, czy wzmianka jest pozytywna, czy negatywna, chcemy określać jej emocje jak gniew, miłość, podziw, itd
  • wykrywanie zdarzeń – wykorzystanie AI do wykrywania nietypowych skoków, czy spadków czy innego typu zdarzeń w dyskusji o zadanej marce

Nasza strategia w związku z AI to być zwinnym

Tam gdzie rozwiązania AI są kosztowne, tworzymy własne (model AI sentymentu, języka). Tam gdzie jest to bardzo dostępne cenowo, integrujemy się z gotowymi rozwiązaniami (np ChatGPT/GPT3 w Insights24).

Ważna sprawa

Kilka dni temu miałem rozmowę z dziennikarzem w tematach AI. Pierwsze pytanie jakie dostałem brzmiało „ile osób zatrudniasz i ile planujecie zwolnić w związku z wdrożeniem AI?”. W międzyczasie dochodzą do mnie wiadomości o przypadkach ludzi, których zwolniono mówiąc, że „to ze względu na AI”.

Firmy, które działają w ten sposób nie rozumieją opisanych powyżej szans. Tu nie chodzi o redukcję kosztów związanych z ludźmi. Ta rewolucja pozwala robić lepiej, więcej. Pozwala oddać część przyziemnej pracy, dzięki czemu ludzie mogą skupić się na stworzeniu czegoś jeszcze lepszego, jeszcze piękniejszego niż do tej pory. AI absolutnie nie potrafi samodzielnie stworzyć czegoś co jest lepsze od doświadczonego grafika, specjalisty content marketingu, PR, czy marketingu. AI pozwala dojść czasami do 40% zajebistości, czasami do 60%. Dzięki temu człowiek ma więcej czasu na dojście do 100%. Na przejście tej ostatniej mili, dzięki której to co tworzymy jest lepsze niż kiedykolwiek. Mowa o zastąpieniu np specjalistów od contentu przez AI to dla mnie podobna abstrakcja jak próba zastąpienia grafika przez Photoshopa. AI to narzędzie, które pozwoli nam na jeszcze większą specjalizację, na jeszcze więcej czasu na kreatywne aspekty naszej pracy.

PS: Narobiłem się i przygotowałem 45-minutową wersję naszego wewnątrz-firmowego szkolenia związanego z narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję. Narzędzia AI, z których korzystamy lub które testujemy w Brand24. Jakie szanse i ryzyka – które możecie wdrożyć od jutra, a które na które potrzeba więcej czasu. Gruntowny przewodnik więc mam nadzieję, że materiał przypadnie Wam do gustu!


Michał Sadowski

Top Parówa w Brand24 narzędziu monitoringu mediów, z którego korzysta 3000+ klientów z 110 krajów. Mentor w Founder Institute i Startup Weekend.