02/03/2020

6 szybkich sposobów na ulepszenie Twojego biznesu online

Nie ma jednej skutecznej recepty na rozwijanie i ulepszanie biznesu online. Pewne jest, że nawet najlepszy biznes wymaga ciągłego rozwoju i nakładu pracy, a to jak będzie wyglądała ścieżka rozwoju Twojej firmy zależy głównie od Ciebie.

“Done is better than perfect” brzmi jedna z najpopularniejszych maksym w biznesie. Zdecydowanie się z nią zgadzam – nie ma co zwlekać z wprowadzeniem ulepszeń i nowych rozwiązań w Twojej firmie.

Poniżej przedstawiam Ci 6 subiektywnych sposobów na ulepszenie biznesu online. Moje pomysły są bardzo proste i możesz je wprowadzić szybko, bo w przeciągu tygodnia czy miesiąca. Sam zdecyduj czy warto je wdrożyć u siebie.

  1. Zainstaluj czat online na swojej stronie.
    Większość firm zapewnia, że zależy im na kliencie, relacjach z nim  – jednak wiele z nich utrudnia klientom kontakt ze sobą. Czat online jest zazwyczaj w dolnym prawym lub lewym rogu strony, pozwala on klientom być w kontakcie z naszą firmą za pomocą jednego kliknięcia. Ze strony klienta jest to łatwe, wygodnie, anonimowe – ponieważ nie trzeba podawać wielu detali. Możesz osadzić go na swojej stronie i klienci będą o jedno kliknięcie od Ciebie. Zwykle zwiększa to liczbę konwersacji (w naszym przypadku czterokrotnie)  a im więcej konwersacji tym lepsza konwersja i sprzedaż. Im bliżej jesteś klienta tym lepiej. Istnieją darmowe czaty np. Tawk.to, LiveChat czy Pure Chat. Dzięki czatom online możesz pójść także o krok dalej, chodzi tu o narzędzia ogólnie zwane automatyzacją marketingu. Przykładem może tu być intercom.io a także  Synerise czy User.com, które są polskimi firmami. 

  2. Znajdź popularne konwersacje online ważne dla Twojego biznesu.
    Chodzi tu o fora internetowe, tweet’y czy posty na facebook’u które w jakiś sposób odnoszą się do Twojej firmy. Poszukaj możliwości włączenia się w dyskusję. Istnieje wielkie pole dla tzw. community marketing czyli podejmowania tematów i rozmów przydatnych dla Twojego biznesu. Warto włączać się w te najważniejsze konwersacje. Nasze odpowiedzi do postów nie powinny być wiadomościami sprzedaży, warto się zaangażować i wnieść coś do konwersacji, dzielić się wiedzą. Czasem warto polecić produkt konkurencyjny lub dopełniający Twój produkt, dzięki temu zyskasz reputację, wiarygodność i opinie eksperta. Zyskasz uwagę większej społeczności dzięki temu, że nie próbowałeś sprzedać produktu a dzieliłeś się wiedzą. Ludzie zaczną szukać Twojej firmy organicznie, będą wpisywać Twoje imię w wyszukiwarki. 

  3. Wystartuj z kampanią opartą na Google Smart Goals.
    To Funkcja, którą możesz znaleźć w Google Analytics i użyć jej przy kampaniach reklamowych.  Smart Goals analizuje ruch na twojej stronie i tworzy profil idealnego użytkownika. Analizuje konwersję, ludzi, którzy rzeczywiście kupili Twój produkt i na podstawie tego tworzy profil, grupę klientów, którzy są idealni dla Twojego biznesu.

  4. Stwórz swoją wiadomość powitalną.
    Jeśli posiadasz produkt online czy stronę internetową możesz użyć wiadomości powitalnej aby polepszyć oraz wzmocnić swoje relacje z klientami. Dobrze jest zaangażować klienta najszybciej jak to możliwe. Jest kilka produktów, których możesz użyć – część z nich to produkty z automatyzacji marketingu o których była już mowa wyżej ale teraz chciałbym skupić się na AppCues. Jest to ciekawy program, który pozwala na wyświetlanie wyskakujących wiadomości, podświetlenie danych fragmentów Twojej strony oraz  poprowadzenie potencjalnego klienta przez stronę. Działa to tak, jakbyś siedział obok swojego klienta i pokazywał mu krok po kroku poszczególne części strony, prowadząc go przez swój produkt. Jest to bardzo proste do ustawienia, i prawdopodobnie zwiększy konwersję. Pozwala to także, na łatwiejsze wdrożenie się klientów w produkt. 

  5. Stwórz stronę z recenzjami i dodaj odnośnik do niej w menu Twojej strony.
    W dzisiejszych czasach, wyszukujemy informacji o produkcie zanim go kupimy. Zazwyczaj wpisujemy w google nazwę produktu lub firmy i “opinie” aby zobaczyć czy inni używają tego produktu oraz czy ma dobre czy złe opinie. Po wpisaniu tego w google zobaczymy gwiazdki, ponieważ google pokazuje oceny z danych stron aby zaprezentować je w samych wynikach wyszukiwań.  Podsumowując  – jeśli zdecydujesz się na założenie profilu firmy na jednej ze stron, które mają wskaźnik ocen na google na efekty będziesz musiał poczekać nawet kilka tygodni. Możesz poprosić swoich klientów aby wystawili recenzję na danej stronie. Ułatwisz im to dodając odnośnik do niej w menu Twojej strony lub w innym widocznym miejscu na swojej stronie. Pokażesz tym klientom, że ich opinie są dla Ciebie ważne. Jeśli ktoś wpisze nazwę Twojej firmy lub produktu i “opinie” od razu zobaczy ocenę.  Dla produktów Saas mogą to być strony takiej jak G2 (dawniej G2 Crowd) czy Capterra. Natomiast  dla innych firm może być to facebook, gdzie opinie są wystawiane także za pomocą gwiazdek. Może to być także TrustedReviews czy Tripadvisor – jeśli masz restaurację czy hotel.

  6. Używaj żywych referencji.
    Promuj swój produkt słowami swoich klientów.  Chodzi o to by używać konwersacji odnoszących się do Twojej firmy czy wspominających o niej poprzez osadzanie ich na stronie. Możesz zagospodarować część strony, gdzie referencje Twoich klientów będą żywe, klikalne, łatwe do weryfikacji i sprawdzenia. Dzięki temu potencjalni klienci będą mogli zobaczyć, że opinie pochodzą od prawdziwych osób, będą mogli zobaczyć ich konta np. na Twitterze, Facebooku czy Linkedin. Będą wiedzieli, że są prawdziwe. Dobrym przykładem będzie tu np. LiveChat, który  chwali się swoim produktem ale przez swoich klientów co jest zdecydowanie najbardziej wiarygodne.

To było 6 szybkich wskazówek na ulepszenie Waszego biznesu online. Mam nadzieję, że Wam się przydadzą. Bardzo chciałbym poznać Wasze zdanie na ten temat, jeśli macie swoje pomysły aby jeszcze bardziej go usprawnić podzielcie się nimi na Twitterze, Linkedinie czy innych kanałach w mediach społecznościowych. 


Michał Sadowski

Top Parówa w Brand24 narzędziu monitoringu mediów, z którego korzysta 3000+ klientów z 110 krajów. Mentor w Founder Institute i Startup Weekend.