12 wskazówek pomocnych w znalezieniu inwestora dla Twojej firmy

Pozyskanie inwestora dla Twojej firmy nie jest łatwym zadaniem. Wizja dodatkowej gotówki brzmi bardzo zachęcająco, trzeba mieć jednak świadomość, że jest to proces czasochłonny i nie zawsze kończący się sukcesem.

Na wstępie warto podkreślić, że poszukiwanie inwestora nie powinno być celem samym w sobie. Codziennie jesteśmy bombardowani nowymi wiadomościami o finansowaniu jakie zdobył kolejny biznes. Wg Crunchbase, tylko w tym tygodniu zrealizowano 345 nowych inwestycji na kwotę 7.7 miliarda dolarów. Takie liczby mogą dać wrażenie, że jeśli Twoja firma nie pozyskała jeszcze inwestora – robisz coś nie tak. Wręcz przeciwnie. Najlepsze biznesy nie potrzebują inwestorów, a jeśli już to dopiero na etapie mocnego skalowania.

Kasa potrafi zabić biznes. Rozpieszcza. Sprawia, że masz mniejszą motywację do kreatywnego poszukiwania rozwiązań. Na przestrzeni ostatnich kilku lat, wielokrotnie można było obserwować młode firmy z głębokimi kieszeniami, które przykładowo – zamiast zabiegać o jakościowe relacje, personalne relacje z pierwszymi użytkownikami – idą na pozorną łatwiznę kupując dotarcie przez reklamy. Często odcina ich to od jakościowej informacji zwrotnej, która powinna być jednym z absolutnych priorytetów dla młodych firm. Takich przykładów jest oczywiście więcej i kasa potrafi też rozpieszczać duże biznesy.

Poniżej przedstawiam 12 subiektywnych wskazówek jak znaleźć inwestora do Twojej firmy, czy startupu.

1. Nie przeceniaj swojego pomysłu.
Liczy się wykonanie i implementacja a nie sam pomysł. Jeśli ktoś przyjdzie do inwestora z samym pomysłem to szansa na otrzymanie finansowania jest bardzo mała. 

2. Współzałożyciele ponad inwestorami.
Na początku prowadzenia swojego startupu lepiej jest współpracować z ludźmi, którzy uzupełniają się wzajemnie w swoich kompetencjach. Zatrudnianie ludzi zanim startup zacznie zarabiać  i płacenie im z pieniędzy inwestorów nie jest najlepszym pomysłem. 

3. Produkt jest najważniejszy.
Naprawdę dobrze jest prowadzić firmę bez inwestora jak najdłużej się da. Warto traktować inwestorów jako sposób skalowania swojego biznesu. Dobrze jest rozmawiać z nimi mając już wszystkie składniki niezbędne do skalowania biznesu czyli np. minimalną wersję produktu, którą można pokazać czy mieć już jakąś sprzedaż, którą można skalować. Nie idź do inwestorów zbyt wcześnie i nie myśl o nich jak o celu. Skupienie się na samej firmie i jej rezultatach zamiast na inwestorach jest najlepszym sposobem aby ich zdobyć.

4. Bądź zwięzły.
Kiedy już rozmawiasz z inwestorami nie chwal się swoimi wszystkimi osiągnięciami czy nagrodami. Oni nie są tym zainteresowani. Interesuje ich sam produkt a także znajomość klientów, grupy docelowej oraz Twoja strategia pozyskiwania klienta. 

5. Zawsze miej alternatywy.
Dużą częścią rozmów z inwestorami są negocjacje. W każdym przypadku negocjacji kluczowe jest posiadanie alternatyw – dzięki temu Twoja pozycja jest silna. W gruncie rzeczy mógłbyś mieć kilka VC z których mógłbyś czerpać pieniądze Np. crowdfunding – istnieją popularne strony takie jak Kickstarter, Indiegogo i wiele innych. Jest to fajny sposób na zbieranie pieniędzy bez rzeczywistych inwestorów. Inny sposób to ICO czyli Initial Coin Offering.

6. Szukaj Smart Money.
To dość oczywiste ale musisz znaleźć inwestora, który da coś więcej niż tylko pieniądze np. wiedzę. Czasami jest to ważniejsze jak same pieniądze. Idealny inwestor to taki, który specjalizuje się w projektach takich jak Twój. 

7. Pytaj o opinie.
Zwykle jeśli inwestor powie “nie” chętnie podzieli się swoją opinią, która jest bardzo wartościowa. Szczera opinia to kluczowa część budowania własnego biznesu.

8. Stwórz profil online.
Mowa tu o profilach na takich stronach jak AngelList czy Crunchbase, które staną się wizytówką Twojej firmy. Może to pomóc inwestorom w znalezieniu Ciebie i zapytaniu o seed round czy wstępne finansowanie.

9. Wypróbuj grupy na Facebook’u i kanały na Slacku.
Coraz częstszym kanałem dyskusji na temat inwestycji są takie grupy na FB jak Rozmowy o Startupach, czy Szukamy Co-Foundera.

10. Wypróbuj wydarzenia jak Startup Weekend
Wydarzenia Startup Weekend są jak Heckaton – dużo się na nich dzieje i powstają nowe produkty. Organizacja tego typu wydarzeń pozwoli Ci wyeksponować firmę, podzielić się pomysłami, wstępnym wykonaniem czy MVP. Wielką częścią Startup Weekendu czy Founder Institute jest łączenie inwestorów i startupów.

11. Korzystaj z konkursów dla startupów, czy akceleratorów.
Spersonalizuj swoją komunikację.  Nie możesz wysyłać typowego maila do wszystkich inwestorów. Musisz się czegoś dowiedzieć o ludziach, których chcesz zainteresować by później użyć tych informacji aby spersonalizować maila – używaj imion czy informacji o samym VC.

12. Nie przestawaj wierzyć.
Wiele razy usłyszysz “nie”. Spotkasz wielu ludzi, którzy nie zainwestują w Twój biznes ale nie pozwól by Cię to zniechęciło. Wszystkie firmy, zarówno te dużych jak i mniejsze usłyszało kiedyś “nie”  od klientów czy inwestorów. Zdobycie inwestora jest jak zdobycie klienta, wszystko opiera się na współczynniku konwersji, na statystykach. Jeśli Twój produkt jest wystarczająco dobry uda Ci się przyciągnąć wystarczająco inwestorów i spotkasz jednego który uwierzy  w Twój produkt.

To oczywiście dość powierzchowna lista, którą warto pogłębić dodatkową lekturą w tematach poszukiwania inwestora. Polecam wywiady z popularnymi polskimi inwestorami, które często zdradzają perspektywą z jaką postrzegają potencjalne inwestycje.

Jak widzicie, do kwestii pozyskania inwestora trzeba podejść ze spokojem i rozwagą. Musi to być przemyślana decyzja, do której będziecie dobrze przygotowani – udowadniając, że przekazanie Wam pieniędzy ma sens i w perspektywie szansę na powodzenie.


Michał Sadowski

Top Parówa w Brand24 narzędziu monitoringu mediów, z którego korzysta 3000+ klientów z 110 krajów. Mentor w Founder Institute i Startup Weekend.